BICARA DAI'E

“...boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui...” (Surah al-Baqarah, ayat 216)



Salam ‘alaik..
Seinfiniti kesyukuran dipanjatkan kerana  saya masih lagi boleh meneruskan kesinambungan dakwah Rasulullah s.a.w walaupun hanyalah sedikit perkongsian ilmu sedikit  cuma. Kita masih lagi berada di bulan kemenangan setelah berperang dengan bulan yang menahan nafsu terutama makan dan minum. Moga apa yang dilakukan mendapat balasan yang setimpal daripada Allah swt. Apa yang penting ia bukanlah sesuatu yang dilakukan bukan semata-mata kerana adat dan dugaan zahir sahaja. Sebaliknya menunjukkan ‘ibadullah kepada yang Satu.
            Di bulan kemenangan ini, lambakan tayangan-tayangan filem yang dipertontonkan kepada masyarakat. Yang paling menyerlah sekali ialah tayangan yang berunsurkan mistik ataupun tahyul. Tayangan sebegini mula mendapat tempat di hati dan mata penonton kebelakangan ini. Antaranya yang ialah Susuk, Congkak, Jangan Pandang Belakang dan sebagainya. Pada hemat dan pandangan saya, tayangan sebegini tidak membina langsung minda masyarakat, lebih-lebih lagi remaja.
Menyoroti kata-kata Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar yang membidas kerajaan yang membenarkan siaran berunsur tahyul dan tidak berfaedah di televisyen sepanjang sambutan hari raya Aidilftri. Beliau berkata, sepatutnya Kementerian Penerangan mengkaji semula semua siaran televisyen yang tidak menjurus kepada membina minda masyarakat.
"Apa sebenarnya yang ingin mereka paparkan ialah merendahkan martabat rakyat tanpa disedari. Rakyat juga diajar dengan kerja-kerja tahyul”.
(dipetik daripada harakahdaily, 18 September 2010)
            Saya menyokong cadangan ini bukannya atas dasar ta’asub kepada mana-mana parti tetapi atas dasar “outcome” yang diperolehi daripada apa yang dipersembahkan. Namun, tidak disangkal ada juga tayangan yang bermanfaat. Antaranya tayangan “Syurga Cinta” yang memaparkan kisah hidup antara dua darjat yang berbeza. Ianya adalah berkisarkan kehidupan moden yang dilihat seolah-olah dunia ini dikuasai oleh mereka. Bahkan ia adalah menggambarkan masyarakat yang jahil tentang agama.
            Selain itu, dengan lambakan tayangan sebegini, sudah pasti masyarakat akan mempercayai unsur-unsur mistik dan akidah pasti akan menjadi longar. Pegangan pada Yang Maha Esa akan menjadi rapuh lantaran kepercayaan pada bomoh-bomoh dan sewaktu dengannya diutamakan. Lihat sahaja cerita-cerita melayu, kadang-kadang babak yang tidak dapat diterima akal juga turut dipaparkan. Kanak-kanak yang sedang membesar sedikit sebanyak turut mempengaruhi mereka. Ini kerana mereka akan diusik oleh abang atau kakak  dengan mengatakan hantu ada disekeliling mereka dan akan mewujudkan satu perasaan takut yang melampaui seterusnya memberi gangguan emosi kepada kanak-kanak ini. Walaupun tidak dinafikan adanya kewujudan syaitan dan jin di alam fana ini.
            Di sini, betapa pentingnya peranan ibu bapa dalam institusi keluarga. Mereka hendaklah mengawal anak-anak, tidak kira sama ada yang masih kanak-kanak ataupun dewasa. Janganlah sampai mereka “bertuhankan” tayangan dan berkiblatkan televisyen. Semoga Syawal kali ini diertikan dengan kemenangan yang sebenar dan menyinari lebaran dengan iman yang makin mantap.
Wallahu’alam..

0 comments:

Post a Comment